Comunicațiile fixe din România în anul 2015
3. Eficiența afacerii
Venit mediu pe unitatea generatoare de venituri
Un indicator intersant ar putea fi venitul mediu lunar pe
unitatea generatoare de venituri (UGV) determinat ca raportul dintre veniturile
totale ale fiecărui operator și numărul total mediu de servicii vândute:
telefonie + Internet + Tv. Cu €11,4/UGV/lună în anul 2015, fostul RomTelecom
este pe primul loc urmat de RCS&RDS cu €8,5/UGV/lună, DCS cu €7,9/UGV/lună
și UPC Romania cu €6,8/UGV/lună, media pentru acești operatori fiind de €9,2/UGV/lună.
Valoarea mare rezultată pentru RomTelecom se poate datora și unor tarife mai
mari, dar și unei rețele și infrastructuri de comunicații cu acoperire
națională pe care o închiriază altor operatori.
Surse: operatorii,
ziare, estimări autor
Surpriza acestui grafic poate fi considerat faptul că
media venitului pe UGV din comunicațiile fixe în anul 2015, și nu numai, este
mai mare decât cea din comunicațiile mobile, explicabil prin proporția mare,
circa 54%, a cartelelor preplătite la comunicațiile mobile.
O altă surpriză poate fi considerat și operatorul
RCS&RDS, care nu este ultimul în acest clasament, în ciuda faptului că se
vorbește despre acesta ca un operator cu tarife scăzute. Aceasta se poate
datora pachetului maxim cu 2x3 servicii (telefonie fixă și mobilă, Internet fix
și mobil, Tv) oferit de operator, unei rețele cu o acoperire tot mai mare, tot
mai performantă, dar mai ales unor servicii din ce în ce mai performante (Internet
cu viteza de 1Gb/s, etc.). Să amintim și faptul că RCS&RDS nu prezintă
informații separate despre comunicațiile fixe și ca atare s-au făcut unele
presupuneri prezentate la analiza comunicațiilor mobile.
Din grafic se mai observă și tendința de scădere a
venitului mediu pe UGV, aproape continuă, cu o ușoară îmbunătățire în 2015, cauzată
de competiția puternică dintre furnizorii de servicii de comunicații fixe, dar
mai ales de concurența și substituția care vine de la operatorii de rețele de
comunicații mobile, serviciile la punct mobil (telefonie, Interent, Tv)
devenind un înlocuitor tot mai frecvent al serviciilor la punct fix. Reducerea
a fost favorizată și de criza economică începută în anul 2009, de maturitatea, stagnarea
pieței.
Personal si eficiență
Număr mediu de angajați
Evoluția personalului operatorilor de comunicații fixe a fost
contradictorie. În timp ce fostul operator monopolist RomTelekom și-a redus
continuu personalul după privatizarea din 1998 ajungând la o medie de 5.291 angajați
în anul 2015 de la peste 52.100 în 1997 urmare a unui îndelungat proces de
restructurare, alți operatori, în căutarea dezvoltării, au mărit numărului
personalului pe măsura extinderii afacerii. Astfel RCS&RDS a ajuns la un
total de 10.579 angajați pentru comunicațiile la punct fix dar și mobil, în
medie, în anul 2015. UPC și DCS au
păstrat oarecum constant numărul mediu al angajaților în ultimii ani, (ușoară
scădere), 1.428, respectiv 1177 angajați, după ce UPC a avut fluctuații de
personal începând cu 2006, adică după achiziția operatorului Astral Telecom.
Sursă: Ministerul Finanțelor
UGV pe angajat
Eficiența personalului se poate măsura și prin numărul de
Unități Generatoare de Venituri deservite de un angajat. UPC
România pare cel mai eficient operator cu 1.349 UGV/angajat în anul 2015,
valoare peste media pieței. La polul opus se
situează DCS cu 425 UGV/angajat. Evoluția operatorului UPC poate fi pusă pe
seama achiziției operatorului Astral Telecom din anul 2005. Să remarcăm
evoluția pieței spre creșterea eficienței, numărul de UGV/angajat crescând de
la 100 din anul 2001 la circa 750 în anul 2015, urmare a creșterii concurenței,
progresului tehnologic, dar și al maturizării pieței când eficiența devine mai
importantă. În ciuda acestei evoluții, diferențele de eficiență față de comunicațiile
mobile se mențin foarte mari, de circa 4 ori mai mici, semn al unor afaceri cu
eficiențe diferite, comunicațiile fixe necesitând mult mai mult personal decât
cele mobile, adică cheltuieli operaționale mai mari.
Sursă: Ministerul Finanțelor
Venit pe angajat
O
altă modalitate de a măsura eficiența o constituie venitul produs de un angajat,
determinat ca raportul dintre venituri și numărul mediu de angajați. Aproape în
întreaga perioadă analizată RomTelekom a avut o
evoluție peste medie a acestui indicator dar și o pondere foarte mare la
formarea mediei atât prin veniturle sale care însemnau peste 50% din totalul
veniturilor, cât și prin numărul mare al angajaților. Creșterea din ultimii ani
se datorează procesului de restructurare pe care RomTelekom îl parcurge de mai
mulți ani și care a condus la scăderea numărului de angajați concomitent cu îmbunătățiri
tehnologice.
Sursă: Ministerul Finanțelor
UPC
a avut o evoluție sinuoasă după preluarea Astral Telecom cu valori sub și peste
media pieței semn al unui proces de integrare a activelor preluate. Cu un număr
relativ mic de angajați UPC ar putea fi considerată eficientă dacă numărul de UGV
(și veniturile, deci) ar fi mare, adică dacă rețeaua pe care o operează ar fi
utilizată intensiv.
În
fine, ar fi de observat și tendința de revenire pe creștere a venitului/angajat
la operatorul DCS, de la €31.400 în
anul 2013 la €40.200 în anul 2015, valori însă mult mai
mici decât media și faptul că a fost oferit spre vânzare fără reușită.
Să
remarcăm și tendința de creștere, aproape continuă, manifestată de piață pe
întreaga perioadă analizată, media crescând de la €25,000/angajat în anul 2001 la €84100 în anul 2013, în ciuda faptului că
veniturile au scăzut începând cu anul 2009. Această tendința de
creștere poate fi pusă pe seama competiției, adopției de noi servicii dar și
nevoii de a crește eficiența în condițiile maturizării pieței. Creșterea din
ultimii doi ani poate fi pusă pe seama creșterii economiei naționale, a
salariului, dar și a creșterii adopției Interentului. Și aici comunicațiile mobile sunt mult mai eficiente, tot de circa 4 ori,
decât comunicațiile fixe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu