Un mecanism de monitorizare a tarifelor de terminare în
rețele mobile
Consiliul
Concurenței lansa, la finele lunii noiembrie 2014, o consultare publică
referitoare la tarifele de terminare in rețelele mobile, urmare a unei evoluții
considerate nemulțumitoare a transferului către utilizatorii finali de servicii
de comunicații mobile a reducerilor tarifelor de terminare în rețelele mobile
stabilite de către ANCOM. Consultarea, http://www.consiliulconcurentei.ro/ro/docs/177/9917/consultare-publica-cu-privire-la-angajamentele-formulate-de-intreprinderile-s-c-orange-romania-s-a-s-c-rcs-rds-s-a-s-c-telekom-romania-mobile-communications-s-a-fosta-s-c-cosmote-romanian-mobile-telecommunications-s-a-si-s-c-vodafone-romania-s-a-in-cadrul-investigatiei-declansate-prin-ordinul-presedintelui-consiliului-concurentei-nr-403-22-02-2011.html, publica și angajamentele asumate de cei patru operatori de telefonie
mobilă.
Situația reclamată
Telefonia mobilă
a fost lansată la începutul anilor 90’, la câţiva ani după primele mişcări de
liberalizare a telefoniei fixe din SUA şi Anglia, dar înainte de liberalizarea
din Europa. Nu s-a considerat necesară reglementarea acestei noi pieţe, deoarece,
având de la început mai mulţi competitori, era considerată competitivă. Aceasta
a făcut ca tarifele să fie stabilite de către operatori, care speculând marele
avantaj al telefoniei mobile, mobilitatea, au impus tarife mari, atât în
interiorul reţelei, dar mai ales spre afara ei. În timp tarifele au scăzut odată
cu creșterea utilizării, iar în ultimii ani Comisia Europeană a intervenit
decisiv în punerea pe costuri a tarifelor (roaming, terminare). România, țară
membră a UE, a transpus în plan național aceste tarife uneori cu întârziere, ca
de exemplu la ultima reducere a tarifelor de terminare în rețelele mobile din
2014, când întârzierea a fost de cel puțin 15 luni.
Analizând tarifele
din telefonia mobilă din România observăm că au fost construite pentru a ţine
captiv, în rețeaua de origine, consumatorul acestor servicii: sute de minute în
reţea, apoi mii de minute la tarife rezonabile şi uriașe taxe vamale care să-i
oprească să ’iasă’ din reţea la depăşirea minutelor alocate: Cosmote
€0,223/minut la abonament de €8,8/ lună, Orange - €0,15/minut la abonament de
€8/lună şi Vodafone €0,21/minut la abonament de €9 în 2013. În timp s-a ajuns
ca România să aibă patru reţele de comunicaţii mobile care nu prea comunică
între ele - în decembrie 2014 circa 80% din trafic se termina în propria reţea
şi doar 13.6% se termina în alte reţele mobile, fapt ce nu denotă eficienţă.
Aşa au ajuns
românii, în încercarea de a vorbi cu persoane conectate în alte reţele, să aibă
în buzunar 2 sau 3 telefoane mobile contectate în reţele diferite pentru a
evita marile tarife de terminare. Numarul mare de SIMuri tradus printr-o
penetrare mare, peste 100% cum este în Romania, dar şi în alte ţări, nu ar
trebui să fie un motiv de mândrie naţională, ci dimpotriva ar trebui socotit un
eşec al pieţei de vreme ce românii plătesc mai mult pentru telefonia mobilă
având două sau chiar trei telefoane mobile conectate în diferite reţele. Nu
acelaşi lucru se întâmplă în telefonia fixă unde, tarifele rezonabile de
terminare, dar și substituția fix-mobil, nu îi face pe români să aibă mai multe
telefoane fixe, deşi sunt mai multe reţele de telefonie fixă.
Sursă: ANCOM
Potrivit ANCOM,
la finele anului 2014 erau 25,2 milioane SIMuri vândute din care 22,9 milioane
SIMuri active, la o populaţie de circa 20 milioane. 2,9 miloane dintre SIMurile
active, adică 12,7%, erau abonamente persoane juridice, astfel că rezută 20
milioane SIMuri active personale, deținute de o populație de circa 20 milioane
locuitori. Conform INS circa 1,06 milioane este populația în vârstă de 0-4 ani,
despre care se poate spune că nu are telefon mobil și 1,1 milioane reprezintă
populația cu vârsta între 5 și 9 ani ani, astfel că s-ar putea presupune că cel
puțin circa 1,5 milioane români cu vârste între 0 și 6 ani nu au telefon mobil,
rezultând 20 milioane SIMuri deținute de maxim 18,5 milioane persoane. O cifră
rezonabilă a românilor care nu au telefon mobil ar putea fi mai mare: 2 sau
chiar 2,5 milioane, dacă ne gândim și la faptul că 46% din populație locuiește
în mediul rural. Ar rezulta, astfel, 20 milioane SIMuri deținute de 17,5-18
milioane persoane, adică circa 10% dintre români au cel puțin două telefoane pentru
evitarea taxei între rețele. Astfel, ar putea rezulta că, din cauza acestor tarife
mari, românii plătesc cu circa 10%, sau circa €200 milioane pe an mai mult
decît ar trebui. Un studiu KPMG din toamna 2013 arăta că prin reducerea
tarifelor de interconectare cu rețelele mobile propusă de ANCOM în august 2013
de la c€3,07/minut la c€0,86/minut, România ar plăti cu €206 milioane/an mai puțin pentru aceste servicii. Altfel zis, România plătește
mai mult, nu doar pentru aparatele telefonice, ci mai ales pentru conectarea
lor în mai multe reţele, costurile în plus evidențiate de studiul KPMG de €206 milioane/an, sau circa €10/an pentru fiecare din cei circa 20 milioane de români.
Angajamentele operatorilor
Primii trei operatori
după cota de piață, Orange, Vodafone și Telekom/Cosmote, propun același
mecanism - monitorizarea și compararea tarifului mediu de pe piața cu amănuntul
cu nivelul tarifului de terminare de gross:
TA= Venit/Trafic
Acesta se compară cu tariful de terminare, trebuind să
fie mai mare decât acesta.
Observații:
- mecanismul
propus nu face referire directă la tarifele convorbirilor în afara rețelei, nu urmărește direct tariful de
terminare
- ponderea traficului terminat in
alte retele mobile este prea mică (cca 14%) astfel ca rezultatul este influențat de traficul majoritar
- marea majoritate a ofertelor
operatorilor de comunicații mobile conțin pe lângă trafic telefonic
în interiorul și exteriorul rețelei, SMSuri și trafic de date incluse, fără a
fi tarifate fiecare separat, pentru evidențierea ușoară și fără echivoc a
veniturilor din telefonie. Raportările operatorilor ar putea fi contestate
atâta vreme cât nu sunt evidențiate în clar costuri pentru telefonie, SMSuri
sau date.
Propunere de mecanism de monitorizare a transferului reducerii tarifelor de
terminare către utilizatorii finali
Rolul demersului/consultării
ar fi să stabilească un mecanism de monitorizare a transferului către
utilizatorii finali de servicii de comunicații mobile a reducerii tarifelor de
terminare în rețelele mobile. Pentru aceasta propun monitorizarea evoluției unor
indicatori influențați de tarifele de terminare în rețelele mobile:
- tariful mediu pe minut convorbire TA =
Venit/Trafic, așa cum a fost definit de primii trei operatori. Se compară cu
tariful de terminare, trebuind să fie mai mare decât acesta. Se va calcula și
urmări evoluția în timp pentru fiecare operator.
- destinația traficului generat de
rețelele mobile, pentru a se evidenția ponderea traficului terminat în propria
rețea, dar și în alte rețele, mobile sau fixe. Odată cu scăderea tarifelor de
terminare ar trebui să scadă ponderea traficului terminat în propria rețea și
să crească ponderea traficului terminat în alte rețele naționale. Se vor face
calcule pentru fiecare operator, urmărindu-se evoluția în timp. Pe temen mediu
și odată cu dispariția efectului de ”club”, traficul terminat în propria rețea
mobilă ar putea scădea la o valoare dată de ponderea SIMurilor operatorului în
total SIMuri plus linii telefonice.
- penetrarea telefoanelor mobile,
determinată ca raportul dintre numarul SIMurilor vândute și active și populația
țării, care pe termen mediu ar putea să scadă la cel puțin 110%, respectiv 100%,
fapt ce ar putea conduce și la dispariția efectului de ”club”.
Evoluția celor
trei indicatori ar trebui analizată pentru fiecare operator, dar și coreletă
între ei și cu evoluția tarifelor de terminare în rețelele mobile.
Se propune și monitorizarea
ofertele operatorilor pentru a se constata că includ un număr rezonabil de minute naționale în toate ofertele
(abonament, preplătit) și mai ales în cele mai ieftine, la tarife care
transferă către utilizatori reducerile tarifelor de terminare practicate de
ANCOM.
Mai propun actualizarea/recalcularea periodică,
cel puțin anual, a tarifelor de
terminare în rețelele mobile de către ANCOM, pentru punerea pe costuri a tarifelor
de terminare, astfel încât acestea să fie aduse sub nivelul tarifelor de
terminare practicate de celelate țări UE. Ținând seama și de indicatori
macroeconomici România și Bulgaria ar trebui să aibă cele mai mici tarife de
terminare în rețelele mobile din UE.
Punerea pe
costuri de către ANCOM a tarifelor de terminare în reţele mobile oferă un
moment asemănător cu cel de la liberalizarea telefoniei fixe când au fost
rebalansate tarifele. Până la liberalizare, convorbirile locale ieftine erau
subvenționate prin tarifele mari ale convorbirilor interurbane, iar acum
tarifele mari practicate de operatorii de telefonie mobilă pentru convorbirilor
către alte rețele au rolul de a crea efectul de ”club”, dar și de a subvenționa
convorbirile în propria rețea. Rebalansarea
tarifelor din telefonie mobilă ar trebui să însemne ca diferența dintre
tariful unei convorbiri terminată în propria rețea și una terminată în altă
rețea să fie de circa c€1/minut, la tariful reglementat de c€0,96/minut.
Durata de monitorizare ar putea fi de trei ani, pentru a se putea constata îndeplinirea
obiectivelor propuse pe termen mediu. Monitorizarea poate fi semestrială, în
primul an chiar trimestrială pentru ca reacția la evoluție să fie mai rapidă.
După perioada de monitorizare
se poate considera că demersul a reușit numai dacă utilizatorul român de
comunicații mobile va avea în buzunar doar un singur telefon mobil, așa cum
are, dacă mai are, un singur telefon fix acasă!
Dr. Nicolae Oacă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu