Comunicațiile fixe din România în anul 2015
1.
Utilizare
Telefonie fixă
La finele anului 2015, în România erau, potrivit ANCOM, 38
furnizori de servicii de telefonie fixă, care ofereau 4,27 milioane linii
telefonice la 3,71 milioane abonați, în scădere cu 6,8% față de 4,56 milioane linii
existente la finele anului 2014. Cu 4,27 milioane linii telefonice, România avea
o densitate de doar 21,5 linii telefonice la 100 locuitori sau 46,5 linii la
100 gospodării, unele dintre cele mai mici valori din UE, efect al evoluției
slabe din anii 90, dar mai ales al substituției fix-mobil.
Surse: operatori, ANCOM, ziare, estimări
autor
Telekom (RomTelekom) continuă să aibă cele mai multe
linii telefonice vândute, 2,179 milioane, conform raportării OTE, urmat de
RCS&RDS cu circa 1,45 milioane și UPC cu 0,404 milioane, conform raportării
Liberty International. Pentru RCS&RDS se cunosc valori până la 30 iunie
2013, din prospectul emisiunii de obligațiuni în urma căreia operatorul a
atras, la finele lunii octombrie 2013, o finanțare în valoare de €450 milioane, pentru finele anului
2015 estimându-se 1,45 milioane linii telefonice fixe.
Conform ANCOM, din cele 4,27 milioane linii, 2,27
milioane linii aparțineau operatorilor alternativi, rezultând pentru Telekom
2,0 milioane linii, cifră diferită de cele 2,179 milioane linii, raportate de către
OTE pentru RomTelekom la 31 dec. 2015.
Și din punctul de vedere al cotei de piață după numărul
de linii vândute RomTelekom se află pe primul loc cu circa 50% din totalul
liniilor, urmat de RCS&RDS cu circa 34% și UPC cu 10%. După statisticile
ANCOM, cota de piață a operatoruluii RomTelecom este de 46,8%, rezultând pentru
RCS&RDS și ceilalți operatori 43,7% din totalul liniilor telefonice. Să
remarcăm evoluția constant bună a operatorului UPC Romania care în ultimii ani
și-a mărit permanent numărul utilizatorilor de telefonie fixă într-o piață în scădere.
Surse: operatori, ANCOM, estimări autor
Traficul produs de utilizatorii finali ai rețelelor de telefonie
fixă a scăzut aproape continuu în ultimii 10 ani de la 11,5 miliarde minute în
anul 2004 la 3,8 miliarde minute în 2015, efect al substituției fix-mobil,
traficul telefonic mutându-se din rețelele fixe în cele mobile de vreme ce aproape
fiecare român are în buzunar cel puțin un telefon mobil.
Sursa: ANCOM
Cea mai puternică scădere a înregistrat-o traficul pentru
acces Internet, de la 2,7 miliarde minute în 2004 la 0,1 milioane minute în
2015, efect al renunțări la folosirea rețelor telefonice pentru acces Internet
în favoarea tehnologiilor de viteză mare - cablu coaxial, fibră optică, acces
mobil. O scădere importantă a realizat-o și traficul telefonic către rețelele
fixe - de la 7,7 miliarde minute în anul 2004 la 2,5 miliarde minute în 2015,
efect al substiuției fix-mobil. Traficul internațional a avut o evoluție
aproape constantă în ciuda unor alternative în plină evoluție (Skype, etc.), susținut
și de unele oferte. Și traficul telefonic către rețele mobile a avut o evoluție
aproape constantă, cu o ușoară scădere în ultimii ani cauzată și de scăderea
numărului de linii telefonice fixe.
Ponderea cea mai mare în traficul generat de utilizatori
de rețelele fixe continuă să o aibă traficul terminat în rețele fixe - de la 67,4%
în anul 2004 la 66% în anul 2015, urmat de traficul către rețele mobile a cărui
pondere a crescut aproape constant, de la 6,9% în anul 2004 la 26,5% în anul
2015, datorită reducerii în timp a tarifelor de terminare în rețelele mobile și
a apariției unor oferte cu trafic național.
Sursă: ANCOM
Acces la Internet la punct fix
La finele anului 2015, în România erau, potrivit ANCOM, 740
operatori care ofereau servici de acces la Internet la punct fix prin 4,3
milioane conexiuni, corespunzând la 21,4 conexiuni la 100 de locuitori (sau 51,8
conexiuni la 100 gospodării), deasemenea una dintre cele mai mici valori din UE,
valoare însă în creștere cu 7% față de 4 milioane conexiuni de la finele anului
2014. Să amintim de cele două Românii, una urbană cu o penetrare a Internetului
de 28,9% în 2015, viteze mari de acces și cunoștiințe IT și o alta rurală cu o
densitate de 12,8% și cunoștiințe IT reduse.
România are una dintre cele mai mici penetrări/utilizări
a Internetului din UE și de aici rata mare de creștere a utilizării din ultimii
ani. Însă, operatorii oferă viteze mari de transfer România fiind clasată pe
locul 9 în lume în trim. I 2016, potrivit raportului Akamai cu o viteză de vârf de 82,4Mb/s, depășind țări cu economii dezvoltate precum
Germania, Spania, Italia, Israel, etc.
Revenind la România, pe primul loc se situează
RCS&RDS cu circa 1,9 milioane conexiuni Internet, urmat de Telekom cu 1,2 milioane
conexiuni și UPC cu 0,489 milioane. De menționat că operatorul RCS&RDS nu a
prezentat rezultatele aferente anului 2015, astfel că s-a estimat la 1,9
milioane numărul conexiunilor Internet vândute la 31 decembrie 2015.
Surse: operatorii, ANCOM, ziare, estimări
autor
Ar rezulta pentru RCS&RDS o cotă de piață, după
conexiuni Internet vândute, de circa 44%,
urmat de RomTelecom cu 28% și UPC cu 10,1%. Să remarcăm procesul de concentrare
din ultimii ani favorizat și de criza economică care a dus la mărirea cotei de
piață a principalilor operatori, dar și creșterea constantă realizată de
operatorul UPC Romania.
Surse: operatorii, ANCOM, estimări
autor
Cota mare de piață deținută de RCS&RDS a determinat
Orange Romania, operator fără rețea de comunicații fixe, să ceară, în anii
trecuți, accesul la rețeaua acestuia uitând că are o cotă de piață la fel de
mare pentru a i se cere accesul la rețeaua sa de comunicații mobile. Neobținând
acces la rețeaua RCS&RDS Orange Romania a reușit să obțină acces la rețeaua
Telekom, rețea însă mai puțin echipată cu fibră optică (2 milioane locuințe
planificate la finele anului 2016) decât RCS&RDS sau UPC Romania (peste 2,6
milioane locuințe conectate prin fibră optică la finele trim.I 2016).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu