Comunicațiile mobile românești în anul 2015
1. Utilizarea serviciilor de comunicații mobile
2015 poate fi
considerat anul de început al revirimentului comunicațiilor mobile românești
dacă luăm în considerare evoluția numărului de SIMuri și mai ales veniturile, pe
fundalul unei evoluții pozitive a economiei naționale. Astfel, criza cu care se
confruntă telecomunicațiile noastre începând cu anul 2009 și care a condus la
scăderea continuă a veniturilor, pare a se fi terminat.
Numărul SIMurilor crește în ciuda reducerii tarifelor de
terminare
Potrivit
declarațiilor operatorilor, numărul SIMurilor vândute a crescut la 26,2
milioane la finele anului 2015 față de 25,2 milioane cu un an în urmă, astfel
că se poate spune că reducerea tarifelor
de terminare în rețelele mobile din aprilie 2014 nu prea a avut efect. De
menționat că operatorul RCS&RDS nu a prezentat rezultatele aferente anului
2015, astfel că s-a estimat la 1,8 milioane numărul SIMuri la 31 decembrie 2015.
Surse: operatori, ziare economice, estimări autor
ANCOM,
autoritatea națională de reglementare a telecomunicațiilor, oferă pentru utilizatorii
de telefonie mobilă două tipuri de informații - numărul SIMurilor vândute -
25,5 milioane la finele anilor 2012 și 2013, 25,2 milioane la finele anului
2014 și 26,2 milioane la finele anului 2015, precum și numărul de SIMuri active
- 22,8 milioane la 31 decembrie 2012, 22,9 milioane la finele anilor 2013 și
2014 și 23,1 milioane la finele anului 2015. Diferența dintre valorile
raportate de ANCOM și cele raportate de operatori poate fi pusă pe seama
modului cum sunt definite SIMurile vândute și active.
Orange Romania își păstrează poziția fruntașă, dar
Vodafone se apropie
Ca și în anii
anteriori, și în 2015, Orange Romania continuă să aibă cele mai multe SIMuri
vândute, 10,2 milioane, în scădere de la 10,5 milioane în 2014, urmat de Vodafone
Romania cu 8,5 milioane SIMuri, în creștere de la 8,0 milioane în 2014 și Telekom
Mobile cu 5,75 milioane față de 6,0 milioane în 2014. Pentru RCS&RDS se
cunosc valorile SIMurilor vândute până la 30 iunie 2013, din prospectul
emisiunii de obligațiuni în urma căreia operatorul a atras, la finele lunii
octombrie 2013, o finanțare în valoare de €450 milioane, precum și din anunțul depășirii cifrei de 2
milioane SIMuri făcut în 21 aprilie 2016, pentru finele anului 2015 estimându-se
creștere la 1,8 milioane, efect al portărilor generate de contractul de roaming
național cu Vodafone și al tarifelor scăzute.
Surse: ANCOM, ziare economice
Ca atare, Orange
a continuat să-și păstreze poziția de prim operator având la finele anului 2015
o cotă de piață de 38,9% după numărul SIMurior vândute, față de 40,5% în 2014,
operatorul înregistrând prima scădere din 2010 când deținea 36,8% din numărul
total de SIMuri. Vodafone este al doilea operator cu 32,3% cotă de piață față
de 30,8% la finele anului 2014, primul semn de revenire după scădere aproape
continuă din anul 2010, iar Telekom Mobile (Cosmote) al treilea cu 22% din
totalul SIMurilor vândute, în scădere continuă din anul 2011. Să remarcăm
creșterea continuă înregistrată de RCS&RDS accelerată puternic în ultimii
ani de contractul de roaming național încheiat cu Vodafone și de tarifele mici.
În 3 martie 2015,
se lansa în România primul operator mobil de rețea virtuală, Lycamobile,
România devenind a 18-a ţară din reţeaua
internaţională a operatorului. Era prima breșă în sistemul defensiv al marilor
operatori realizată de un operator internațional. Lycamobile folosește rețeaua
Telekom Mobile și potrivit TeleGeography din 16 mai 2016
ajusese la 100.000 clienți în luna mai 2016.
Ponderea abonamentelor în creștere
Conform ANCOM, la
finele anului 2015 circa 10,7 milioane, sau 46,3% din totalul SIMurilor active,
o reprezentau abonamentele, iar, conform datelor prezentate de operatori, cu
41% abonamente Vodafone Romania era sub media pieței. Și Telekom Mobile cu 29%
era cu mult sub media pieței, fapt care ar trebui să se reflecte și în venituri
(venitul mediu pe SIM, dar și venitul total). Deși nu se cunosc date despre
Orange Romania și RCS&RDS se poate presupune că aceștia au o pondere a
abonamentelor peste media pieței.
Traficul în creștere
Deși numărul
SIMurilor a rămas aproape constant în ultimii ani traficul generat a crescut
continuu ajungând la aproape 70 miliarde minute în 2015 și 20,2 miliarde SMSuri
trimise. Este rezultatul unor oferte cu din ce în ce mai multe minute (mii sau nelimitat)
sau SMSuri ÎN PROPRIA REȚEA, incluse.
70% din trafic se termină în rețeaua mobilă care l-a
generat
Aceste oferte, cu
mii de minute sau trafic nelimitat în propriile rețele, au dus la concentrarea
traficului în propriile rețele, circa 70% în 2015, astfel că doar o mică parte
a traficului a reușit să scape spre alte rețele - mobile, fixe, internaționale.
Se observă totuși o tendință de scădere a ponderii traficului terminat în
propriile rețele rod al obligării operatorilor de a avea oferte cu trafic spre
alte rețele (la tarife rezonabile) și al punerii pe costuri a tarifelor de
terminare în rețelele mobile - 70% în 2015 față de 80% în 2014 și 84,6% în 2013.
România are, prin urmare, patru rețele de telefonie mobilă care nu prea comunică
între ele, românii fiind astfel nevoiți, astfel, să aibă 2 sau 3 telefoane în
buzunar conectate în rețele diferite, pentru a evita marile taxe vamale impuse
între rețelele de telefonie mobilă prin mari tarifele cu amănuntul. Ca atare,
societatea românească plătește mai mult decât ar trebui pentru serviciile de
comunicații mobile
Este rezultatul
acceptului mult prea îndelungat al marilor tarife cu amănuntul pentru
terminarea convorbirilor în rețelele mobile. Punerea pe costuri a tarifelor de
terminare în rețelele mobile impusă de CE în ultimii ani ar putea duce la
rezolvarea problemei, dacă reducerea tarifelor de terminare en gross se va
transfera către utilizatorul final, în tarifele cu amănuntul determinate pe
baza costurilor. Dispariția tarifelor de terminare în rețele mobile, posibilă
pe termen mediu, până în anul 2020, va elimina acestă anomalie.
Concluzii
Creșterea utilizării telefoniei mobile s-a realizat pe fundalul unei
competiții puternice care a determinat operatorii să mărească oferta de minute.
Reducerea tarifelor de terminare în rețele mobile pare a nu-și fi făcut efectul,
numărul SIMurilor vândute și active crescând în anul 2015, punând, astfel, la
îndoială eficiența mecanismul de monitorizare aplicat de Consiliul Concurenței.
La aceasta se adaugă și faptul că cea mai mare parte a traficului încă se
termină în rețeaua de origine. Acestea reclamă eliminarea cât mai rapidă a tarifelor
de terminare pentru minimizarea cheltuielilor societății noastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu